fbpx

Een blog starten is één ding, maar zorgen dat deze succesvol is, bezoekers binnen haalt en waar je ook wat aan verdient? Dat is een ander paar mouwen. Nog voordat je je blog opstart is het belangrijk om na te denken waar je over wil bloggen. Het kiezen van een niche is hierbij enorm belangrijk. Hierbij zorg je ervoor dat je autoriteit opbouwt in Google over bepaalde onderwerpen.

Waarom een niche zo belangrijk is:

Voor zoekmachines zoals Google

Het is belangrijk om een bepaalde autoriteit op te bouwen rond bepaalde onderwerpen. Een blog waar geen duidelijke doelgroep voor is, en geen uitgesproken categorieën, die heeft grote kans om te verdwijnen in de zoekresultaten. Zelfs met kennis van SEO, en een perfect geschreven blog kan hierdoor in het niets verdwijnen. Hoe dan?

Stel: jij bent een mamablogger en blogt over allerhande zaken. Er is niets wat kenmerkend is voor jouw blog, geen bepaalde levensstijl die je typeert of geen uitgesproken categorieën waar je over schrijft. Je schrijft 1 perfect geoptimaliseerd blog over hoe je azijn kunt gebruiken in het huishouden. En er is een andere blogger die met regelmaat huishoudtips deelt en al 10 minder perfecte blogs heeft geschreven over hoe je azijn kunt gebruiken in het huishouden. Welke blog denk jij dat hoogst zal scoren in Google?

Of: Je hebt een reisblog en schrijft die ene perfecte blog over je reis naar Lissabon. Maar een andere blogger heeft wel 7 verschillende blogs geschreven over Lissabon. Welke blogger zal die expertstatus hebben over het reizen naar Lissabon?

Juist… Die ene blogger die vaker over dit onderwerp schrijft. Opgepast: het kan heel goed zijn dat je met bepaalde onderwerpen wel heel hoog scoort, ook al heb je hier nog niet eerder over geschreven. Een perfect geschreven blogpost kan het echt heel snel heel goed doen. Maar dan is de kans groot dat er over dit onderwerp al minder geschreven werd waardoor het sowieso al eenvoudiger is om hier hoog op te ranken.

Voor je lezers, je doelgroep zelf

Wanneer je wil dat mensen fan worden van jouw blog, dan is het belangrijk dat ze zich aangesproken voelen. Wanneer je blog geen niche heeft en zomaar over alles en niets gaat, hoe kunnen mensen zich dan aangesproken voelen. Ook hier kom ik graag terug met een voorbeeld. Stel: je wil gezonder gaan leven, meer sporten, gezond gaan eten. Ga je je dan inschrijven voor de nieuwsbrief van een blog die volledig gaat over gezond leven, gezonde voeding en sporten? Of schrijf je je in voor de nieuwsbrief van die ene blogger die schrijft over interieur, kinderkleding, hondenvoeding, wandelroutes en huishouden, die dan ooit eens die ene leuke blogpost schreef over haar ervaring in de fitness?

Duidelijk, toch?

Hoe kies je een niche voor je blog?

Jouw blog niche moet 100% bij je passen

Denk hier maar eens over na. Waar sta jij gekend voor bij je vrienden? Wat vind je superleuk om te doen, waar ligt jouw interesse? Waar wil je jezelf in blijven ontwikkelen, waar geef jij graag geld aan uit? Je blog moet 100% jij uitstralen. Jij moet zin hebben om aan het bloggen te gaan, om mensen te inspireren. Kies dan ook onderwerpen die helemaal bij je passen, zodat je binnen enkele maanden nog steeds vol goesting kunt schrijven op je blog.

Kies voor 3 a 5 hoofdcategorieën

Dit is iets wat ik je echt kan aanraden. Kies voor 3, maximum 5 grote onderwerpen waar jij over wil spreken. Deze hoofdcategorieën kun je nadien nog altijd gaan onderverdelen in subcategorieën. Als je maar 3 onderwerpen zou bespreken, waar zou jij voor willen staan? Sta je ervoor gekend om met goedkope spulletjes een luxe uitstraling te geven aan je interieur? Zijn je vrienden onder de indruk van hoe jij je huishouden runt en vind je het leuk om hierrond tips te delen? Of hou je enorm van leuke uitstappen doen met de kinderen, en wil je hier mensen rond inspireren? Je houdt van sporten of misschien 1 specifieke sport? Geloof me, hier beperk je jezelf niet door. Integendeel. Geloof in de kracht van een niche, want dat zal je uiteindelijk ook het meest opleveren.

Een andere mogelijkheid voor het kiezen van je niche: kies voor een bepaalde levensstijl

Stel: je bent een succesvolle zakenvrouw en je houdt van luxe. Mensen volgen je omdat je telkens weer die prachtige luxehotels hebt geboekt op vakantie. Ze vinden het zalig hoe je je interieur zo klassevol inricht. En ze weten dat je regelmatig leuke restaurants deelt in eigen land. Hier kunnen andere vrouwen enorm naar opkijken, en inspiratie opdoen.

Een ander voorbeeld: je bent een mama die enorm veel waarde hecht aan het milieu. Bij alles wat je doet staat duurzaamheid en ecologisch leven op de eerste plek. Je deelt vegan recepten, geeft tips rond het onderhouden van een eigen moestuin, en je deelt inspiratie over duurzame en ecologische producten. Dit kan gaan van huishoudelijke spullen, tot speelgoed voor je kinderen. Maar je blijft wel in het thema van ecologisch leven. Super toch!

Een nicheblog zorgt voor fans

Een niche zorgt voor fans

Wanneer je vaker spreekt over bepaalde onderwerpen, dan bouw je een expertstatus op hierover. Zowel voor Google als voor je lezer. Wanneer lezers interesse hebben in de onderwerpen waar jij over schrijft, dan ga je echt fans krijgen voor je blog. Mensen schrijven zich in voor jouw nieuwsbrief, en komen telkens opnieuw naar je blog. En 1000 trouwe lezers zijn meer waard dan 5000 bezoekers die snel eens 1 blogpost komen lezen, zich niet aangesproken voelen, en dan weer weg zijn.

Verzamel e-mailadressen van je fans

Op die manier kun je hen altijd op de hoogte brengen van je nieuwste blogs. Een e-maillijst kan altijd handig zijn, want wat als je plots beslist om je blog next level te brengen en zelf producten of diensten wil verkopen? Dan kun je deze al meteen promoten bij de mensen die blij worden van jouw berichtjes.

Geld verdienen met je blog is eenvoudiger met een niche

Affiliate marketing

Wanneer jij een expert bent, dan ga je hier ook veel geloofwaardiger overkomen. Dit zorgt er dan weer voor dat mensen veel sneller iets zullen aannemen van jou. Op die manier is het veel eenvoudiger om via affiliate marketing geld te verdienen als blogger. Je spreekt over producten waar je sowieso al razend enthousiast over bent, en mensen vertrouwen er op dat deze producten ook goed zijn. Ik moet je niet vertellen dat het ook heel belangrijk is om dan echt alleen producten aan te bevelen waar je oprecht tevreden over bent.

Interessant voor samenwerkingen met bedrijven

Ik spreek hier echt uit ervaring wanneer ik zeg dat veel bedrijven een niche belangrijker vinden dan het aantal bezoekers die je hebt. Ik heb het dan niet over bedrijven die linkbuilding vragen, maar echt over het promoten van producten. Even een voorbeeldje om hier duidelijkheid rond te brengen: welke blog is het interessantst voor een voedingsbedrijf? Een blog die vol staat met leuke recepten en die 5000 unieke bezoekers haalt per week (puur voor de recepten dus). Of een blogger met 15000 unieke bezoekers die blogt over kinderen, huisdieren, interieur… en maar nu en dan eens een receptje deelt?

Het mag duidelijk zijn dat deze eerste blog echt gekend staat voor de recepten, en dat elke bezoeker interesse heeft in de recepten die hier te vinden zijn. Terwijl bij de tweede blog misschien 2000 van de 15000 mensen terecht komt op een recept, terwijl de overige 13000 interesse heeft in de andere artikelen en nooit zal omkijken naar de recepten.

Ik hoop bij deze dat het belang van een niche blog hierbij duidelijk is. En vooral dat de tips je mogen helpen om de juiste niche voor jouw blog te vinden. Wanneer je een niche hebt gekozen is het tijd op een goeie naam te kiezen voor je blog. Veel succes!