fbpx

Succesvol bloggen kan haast iedereen. Je moet alleen wel weten hoe je het moet aanpakken. Ik kan met tips strooien hoe je beter kunt bloggen en hoe je meer bezoekers naar je blog kunt krijgen. Je vertellen dat SEO of zoekmachine optimalisatie belangrijk is (is het ook echt!). Ik kan je zeggen dat je er goed aan doet om actief te zijn op Pinterest en heel wat tips geven over hoe je een leuke blog schrijft. SEO toepassen zal je sowieso meer bezoekers opleveren. Ongetwijfeld! En ook met Pinterest starten is een goed idee. Maar… wil jij een stevige fan basis creëren, vertrouwen winnen van je lezers, en uiteindelijk echt geld gaan verdienen met je blog? Dan moet je, zoals dat meestal gaat met zo’n dingen, starten met een stevige basis. Maar wat bedoel ik daar juist mee?

Deze blogpost is voor jou als jij:

  • Vast zit met je blog en niet goed weet waar je naar toe wil.
  • Geen inspiratie hebt voor nieuwe blogposts.
  • Graag schrijft, maar er gewoon niet aan begint omdat je geen idee hebt wat je aan het doen bent.
  • Graag eindelijk wil weten hoe je je blog succesvol wil maken.

Kun jij in enkele woorden omschrijven waar je blog om draait? Als jij niet weet waar je blog voor staat, hoe kan een zoekmachine als Google jouw blog dan begrijpen? Als Google niet begrijpt waar jouw blog over gaat, dan is de kans heel klein dat jouw blog hoog zal scoren in de zoekmachines. En laat dit nu de plaats zijn waar je het meeste van je bezoekers kunt krijgen. Het is dan ook goed om onderstaande vragen te overlopen en hier even goed over na te denken.

Wat wil jij bereiken met je blog + waar ligt je grootste interesse?

Jouw blog is jouw stukje op het wereldwijde web. Jij moet je er goed voelen en plezier beleven aan de dingen waar jij over schrijft. Zie jouw blog als een verlengde van jezelf. Dit is de enige manier om een blog vol te houden. Het komt er op neer dat je een niche kiest die volledig bij je interesses / passie aansluit. Misschien is je blog gewoon een leuke hobby, of misschien wil je binnenkort van je passie je werk maken? Door te gaan bloggen kun je in elk geval je (toekomstige) ideale klant aantrekken waardoor je al een vertrouwensband kunt krijgen en zo eenvoudiger mensen kunt overtuigen om iets van je aan te kopen. Misschien heb je al een bedrijf en wil je mensen tonen wat ze met jouw product en dienst kunnen bereiken? Het kan ook zijn dat bloggen iets luchtig is voor je, een leuke hobby. Maar als jij op deze pagina bent gekomen is het duidelijk dat je graag toch meer bezoekers wil aantrekken. Ook voor jou is deze blog dan geschikt.

Bijvoorbeeld:

  1. Ik hou van ecologisch leven en wil mensen inspireren, ik hou van vegan eten en deel graag mijn recepten. Ik heb kinderen en vertel graag hoe ik onze ecologische levensstijl toepas in onze opvoeding. Waar ligt mijn interesse dan in enkele woorden? Zo ecologisch mogelijk leven met je gezin.
  2. Ik ben een succesvolle zakenvrouw en hou ervan om mijn bedrijf steeds opnieuw te laten groeien. Ik hou van hard werken, maar geniet ook van luxe. Mijn huis is mijn paleis en ik hou van mooie dure spullen. Ik hou van luxe reizen. Mijn blog is er voor vrouwelijke ondernemers die houden van luxe.

Als jij weet wat jij wil bereiken met je blog en over bepaalde onderwerpen herhaaldelijk schrijft, dan pas zullen anderen dit ook kunnen zien en zullen mensen zich aangetrokken voelen tot wat jij schrijft. Je trekt mensen aan die op dezelfde manier leven als jij, of die zich laten inspireren om ook net zo te worden. Denk niet dat het kiezen van enkele hoofdcategorieën je zal beperken. Integendeel, mensen die zich aangesproken voelen zullen sneller terugkomen en dat is wat jij uiteindelijk wil: fans die telkens terug komen en meer van jouw blogs willen lezen.

Wie is je ideale lezer?

Voor wie schrijf jij blogs? Wie is je ideale lezer? Schrijf een volledige persona uit: is jouw ideale lezer een man of een vrouw? Heeft die kinderen? Wat zijn de zorgen van je ideale lezer, wat wil hij graag leren? Schrijf je voor een moeder of een zakenman? Houdt je ideale lezer van luxe of eerder van eenvoud? Wat zijn de hobby’s, interesses, waar loopt deze persoon tegen aan? Wat maakt hem / haar blij? Beeld je die persoon in, wat zou deze persoon graag van je weten? Welke blogs zijn interessant voor deze persoon? Wanneer je weet wie je ideale lezer is, is het zoveel eenvoudiger om telkens voor die persoon blogs te gaan schrijven.

Ik werk voor het gemak graag verder met bovenstaande voorbeelden:

  1. Mijn ideale lezer is een jonge mama die ecologisch leeft. Haar hele gezin heeft een veganistische levensstijl. Ze houdt van lekker en uitgebreid koken en is verzot op het uitproberen van nieuwe recepten. Op stap gaan in de natuur met haar kinderen is haar favoriete bezigheid. Ze heeft een hekel aan het huishouden. Haar hobby’s zijn het onderhouden van een moestuin en het lezen van lifestyle boeken.
  2. Mijn ideale lezer is een jonge vrouw. Ze werkt fulltime maar voelt zich niet gelukkig op het werk. Ze houdt ervan om zelfstandig te werken en heeft heel wat dromen. Het liefst zou ze haar eigen onderneming starten. Deze vrouw

Je ideale lezer is heel vaak een kopie van wie jij bent of wie jij bent geweest. Niet onlogisch natuurlijk, want anders is het best moeilijk schrijven voor deze persoon.

Voel je niet beperkt wanneer je voor een niche kiest… Wanneer je voor een mamablog gaat over ecologisch leven, dan zullen ook anderen zonder kinderen benieuwd zijn naar hoe jij duurzaam leeft. Ook mannen hebben interesse in je vegan recepten. Enz…

Zorg dat het duidelijk is waar je blog over gaat

Zorg dat de tekst in je zijbalk duidelijk maakt wie jij bent en wat mensen hier kunnen vinden. Maak het ook duidelijk in je ‘over mij’ pagina waar jouw leven om draait, waarom je je blog bent gestart en wat mensen van je mogen verwachten. Maak gebruik van de juiste zoekwoorden in deze teksten ook. Op die manier is het niet alleen voor je lezer duidelijk, maar ook zoekmachines zullen deze woorden opvangen. Wat alleen maar in je voordeel is.

In het kort: succesvol bloggen start met een goede blogbasis:

  1. Zorg dat je een duidelijke niche hebt, kies voor iets waar jij voor staat en waar je je zelf graag verder in verdiept.
  2. Weet voor wie je schrijft, op die manier voelen mensen zich aangesproken en krijg je trouwe volgers.
  3. Zorg dat het meteen duidelijk is op je website waar jij voor staat en maak gebruik van zoekwoorden.

Wanneer de blogbasis goed zit, dan is het tijd om verdere stappen te zetten om nog meer te groeien. Daar help ik je graag mee, neem gerust een kijkje in de cursussen die ik aanbied. Er komen er snel nog meer aan.

Veel succes!