Ondernemer schrijft aan blog om klanten aan te trekken via SEO
|

Waarom bloggen nog steeds een van de slimste marketingstrategieën is (en hoe SEO daar het verschil maakt)

Je hoort het vaak: “Bloggen is dood.” Maar niets is minder waar. Zeker voor ondernemers is bloggen nog altijd een van de krachtigste manieren om klanten aan te trekken zonder telkens opnieuw te moeten adverteren. En de sleutel tot dat succes? SEO of zoekmachineoptimalisatie. In deze blog leg ik uit waarom bloggen nog steeds werkt, wat SEO daar mee te maken heeft en hoe jij er als ondernemer mee aan de slag kunt.

1. Bloggen is een langetermijnstrategie met blijvende impact

Een goede blog werkt voor jou, dag en nacht. In tegenstelling tot sociale media (waar een post na een paar dagen alweer verdwijnt), blijft een blog die goed scoort in Google maanden en zelfs jaren bezoekers aantrekken. Zeker als je blog inspeelt op vragen die je ideale klant intikt in Google.

Voorbeeld: Stel je bent voedingsdeskundige. Een blog over “Gezond eten op kantoor” kan jarenlang relevant blijven en telkens nieuwe bezoekers aantrekken die daarna jouw diensten ontdekken.

2. SEO zorgt ervoor dat je gevonden wordt door mensen die al interesse hebben

SEO draait niet om trucjes. Het draait om begrijpen wat jouw klant zoekt, en daar op inspelen met waardevolle content. Als jij blogt over onderwerpen die echt leven bij jouw doelgroep, dan komen die mensen vanzelf naar je toe via Google.

En het mooiste? Die bezoekers zijn al op zoek naar jouw oplossing. Ze staan dus veel meer open voor je aanbod dan iemand die toevallig je Instagrampost ziet voorbijkomen.

Maar SEO gaat ook veel verder dan het maken van content. Het gaat om de hele gebruikerservaring voor zowel Google als je lezer te optimaliseren. Denk maar aan het opschonen van je website, zorgen dat de snelheid goed zit, zorgen dat je website mobielvriendelijk is enz…

3. Je bouwt vertrouwen op nog voor iemand contact met je opneemt

Bloggen laat zien dat jij weet waar je mee bezig bent. Door waardevolle tips te delen, inzichten te geven of veelgestelde vragen te beantwoorden, bouw je automatisch vertrouwen op. Iemand die drie blogs van jou heeft gelezen, voelt zich sneller op z’n gemak om met jou samen te werken. Je bouwt aan je expertstatus, en dat is goud waard.

4. Een blog versterkt al je andere marketing

Je hoeft niet telkens iets nieuws te verzinnen. Een goede blog kun je gebruiken als basis voor je Instagram-posts, Pinterestpins, nieuwsbrief of zelfs als script voor een podcastaflevering. Zo werk je efficiënter en consistenter.

5. Bloggen is haalbaar, ook voor drukke ondernemers

Denk je nu: “Maar ik heb daar geen tijd voor”? Begrijpelijk. Maar je hoeft geen hele roman te schrijven. Zelfs met maar één sterke blog per maand, met de juiste structuur en zoekwoorden, kan al een wereld van verschil maken. ‘Maar’ 1 blog per maand, dat zijn er toch 12 in een jaar en als je dit blijft volhouden zit je aan 60 stuks waardevolle content voor je website.

Met een goede blogstrategie en een degelijke basiskennis van SEO kun je als ondernemer enorm veel bereiken, zonder jezelf te overwerken.

Wil je leren hoe je dat aanpakt?

In mijn SEO-cursus voor bloggers & ondernemers leer je stap voor stap hoe je:

  • onderwerpen kiest waar mensen echt op zoeken,
  • blogs schrijft die gevonden en gelezen worden,
  • en hoe je SEO toepast zonder het plezier in schrijven te verliezen.

Of je nu net begint of al jaren blogt: SEO is je beste bondgenoot voor duurzame zichtbaarheid.

Vergelijkbare berichten