Wat is een blog? (+ voorbeelden en tips om zelf te starten)
Je hoort het woord overal: blog, blogger, bloggen. Maar wat ís een blog nu eigenlijk?
En waarom starten zoveel mensen er eentje? In dit artikel leg ik je op een simpele en eerlijke manier uit wat een blog is, wat je ermee kunt, én hoe je er eventueel zelf aan begint.
Wat is een blog?
Een blog is een soort online dagboek of artikelreeks, waarin iemand schrijft over een of meerdere onderwerpen. Dat kan letterlijk alles zijn: van recepten tot reizen, van ondernemen tot mama zijn, over gezondheid en fitness of een bepaalde hobby.
Een blog kan bestaan uit tekst, foto’s, video’s of een combinatie van alles. Het staat meestal op een aparte pagina van een website.
Wat doet een blogger?
Een blogger is iemand die blogartikels schrijft en publiceert. Sommige bloggers schrijven puur voor de hobby, anderen willen graag een publiek opbouwen of zelfs geld verdienen met hun blog. Maar er zijn ook mensen die een bedrijf, een eigen zaak, hebben en die daarover blogartikelen schrijven om op deze manier hun expertise te delen.
Een blogger kan schrijven over:
- persoonlijke ervaringen
- tips rond een bepaald onderwerp (zoals koken, opvoeden, reizen, freelancen…)
- tutorials of stap-voor-stap gidsen
- reviews of meningen
En dat allemaal op een manier die herkenbaar is voor de lezer, en die inspireert, motiveert of iets bijbrengt.
Welke soorten blogs bestaan er?
Er bestaan heel wat verschillende soorten blogs. Alles hangt af van wat jij juist wil delen en wat je wil bereiken met je content (artikelen).
Hier zijn de meest voorkomende blogtypes:
Persoonlijke blog
Je schrijft over je eigen leven, ervaringen, gedachten of keuzes. Denk aan een mama die vertelt over het moederschap, of iemand die zijn of haar burn-out-proces deelt.
Dit voelt vaak als een dagboek, maar dan online – heel herkenbaar voor lezers.
Nicheblog
Je richt je op één specifiek onderwerp, zoals koken, huisonderwijs, duurzaamheid, yoga of geld besparen.
Een nicheblog draait dus om focus.
Ben je bijvoorbeeld mamablogger, dan kun je ervoor kiezen om te schrijven over milieubewust leven, gezonde en budgetvriendelijke recepten of uitstapjes met het gezin binnen België.
Of stel: je bent reisblogger. Dan kun je je specialiseren in één type reizen, zoals rondtrekken met een tent door Europa, of luxe reizen voor ondernemende vrouwen.
Ideaal als je een duidelijke doelgroep wil aanspreken of expert wil worden in een bepaald thema.
Lees zeker ook: Hoe kies je een niche voor je blog?
Zakelijke blog
Je blogt vanuit je onderneming, om klanten aan te trekken of je expertise te tonen.
Bijvoorbeeld: een virtuele assistent die schrijft over productiviteitstools, of een fotograaf die tips geeft voor shoots. Of zoals ik doe: schrijven over bloggen als blogcoach 😉
Zeer krachtig om vertrouwen op te bouwen en je diensten te verkopen.
Vergelijkingsblog / reviewblog
Je vergelijkt producten of diensten en deelt je mening. Denk aan: “Beste planners voor 2025” of “Review van -merknaam- wafelijzer”.
Heel interessant voor affiliate marketing – mensen zoeken actief naar reviews voor ze iets kopen.
Lifestyleblog
Een combinatie van onderwerpen: voeding, selfcare, interieur, werk, gezin, reizen…
Vaak geschreven vanuit één persoon, die zijn of haar levensstijl deelt.
Populair bij bloggers die meerdere interesses willen combineren zonder in een niche te kruipen.
Waarom starten mensen een blog?
Iedereen heeft z’n eigen reden, maar dit zijn de meest voorkomende:
- Je wil iets kwijt. Een blog is dé manier om je verhaal of ideeën een plek te geven.
- Je wil anderen helpen. Je deelt kennis of ervaring waar anderen echt iets aan hebben.
- Je wil iets opbouwen. Denk aan een publiek, een merk of zelfs een inkomen.
- Je wil jezelf tonen als expert. Handig als je bijvoorbeeld coach, VA of creatieveling bent.
- Je wil klanten aantrekken. Via waardevolle content ontdekken mensen wie jij bent en wat je doet.
- Je wil meer waarde bieden aan bedrijven als influencer. Goed wanneer je niet alleen rekent op sociale media kanalen die zomaar kunnen wegvallen.
Kan je geld verdienen met bloggen?
Yes, absoluut! Bloggen kan uitgroeien tot een extra inkomstenbron (of zelfs je hoofdinkomen), bijvoorbeeld via:
- Affiliate marketing (je beveelt iets aan en krijgt commissie per verkoop)
- Samenwerkingen met merken
- Je eigen producten of diensten
- Advertenties (zoals Google AdSense)
Let wel: dit gebeurt niet van vandaag op morgen. Eerst bouw je aan vertrouwen en bezoekers. Daarna komt de rest vanzelf. Nog teveel mensen denken dat dit een ‘get rich fast’ methode is, maar net zoals bij alles: zonder werk en consistentie geraak je nergens. Je moet het ook leuk vinden!
Wil je zelf starten met bloggen?
Leuk! Dan ben je sowieso op de juiste plek. Ik help mensen die willen starten met bloggen, op een manier die overzichtelijk, haalbaar en menselijk blijft. Je hoeft echt geen technische held te zijn (geloof me – dat ben ik ook niet van nature 😉).
Wil je weten hoe je begint? Volg dan mijn mini-cursus ‘De basis van een succesvolle blog’ om meteen op een goede manier aan een blog te starten en zorg voor een grote voorsprong bij andere bloggers.