fbpx

Ik heb het al vaker gemerkt: mensen hebben som verkeerde ideeën over wat een blog is en wat een blogger doet. Zo erg zelfs dat sommigen zich haast schamen om zichzelf een blogger te noemen. Eigenlijk een beetje zoals influencers zich onzeker voelen om zich een influencer te noemen. Heel jammer, want eigenlijk is het een job om gewoon heel fier op te zijn. Het is iets wat je zelf opbouwt en jaren je hart en ziel in stopt. Ik wil hier dus maar al te graag duidelijkheid in scheppen:

Wat is een blog nu eigenlijk echt?

Een blog, dat zijn stukken geschreven content. (en geen dagboek zoals velen denken, toch niet als je professioneel met je blog wil omgaan). Met deze content wil je andere verder helpen. Je kunt ‘blogger zijn’ en teksten schrijven voor op je website. Maar je kunt evengoed een bedrijf of webshop zijn die blogberichten schrijft om je doelgroep op een natuurlijke manier naar je website te trekken.

Wat is het doel van een blog?

  • Mensen entertainen door leuke content/teksten te schrijven
  • Je lezers informeren, dus informatie verschaffen
  • Je wil je bezoekers inspireren

Door het delen van teksten wil jij je bezoeker ergens mee helpen. Al zijn er nog heeeeel wat bloggers die het verkeerd aanpakken en hun blog echt als een persoonlijk dagboek zien.

Bloggen als bron van inkomsten

Veel mensen starten met bloggen omdat ze hier gewoon heel veel zin in hebben. Het schrijven van content en anderen inspireren lijkt hen heel leuk en ze vliegen er vol goede moed in, zonder bijbedoelingen. Maar wanneer je het goed aanpakt, kan het echt een bron van inkomsten worden.

Affiliate marketing

Je kunt geld verdienen door affiliate marketing toe te passen, waarbij je anderen hun diensten of producten gaat promoten. Wees wel authentiek in wat je doet en wat je promoot. Je lezers zijn vaak een trouw publiek en wanneer je dingen promoot waar je niet achter staat, dan kan dit je merk beschadigen. Maar je kunt sowieso talloze producten of diensten vinden die volledig bij je niche aansluiten en waar je 100% achter staat en tevreden over bent.

Samenwerkingen met bedrijven

Wanneer je een succesvolle blog hebt met een duidelijke niche, dan kan het vrij eenvoudig zijn om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven. Dit kan eenmalig zijn, maar ook langdurig. Blogs die je schrijft in samenwerking met een bedrijf kunnen mooie inkomsten opleveren.

Je eigen producten/diensten verkopen

Wanneer je een duidelijk afgebakende niche hebt en al wat fans hebt opgebouwd, dan kun je zonder twijfel altijd iets vinden waarmee jij je lezers vooruit kunt helpen. Je kunt aan de slag gaan met het verkopen van digitale producten, het kan iets zijn wat zo simpel is als een e-book van 10 pagina’s. Zolang het maar aansluit bij wat je lezer nodig heeft. Hier heb je niet eens massa’s bezoekers voor nodig, eerder trouwe bezoekers. Of je start een webshop, waar je ook geen tientallen, laat staan honderden producten voor hoeft te verkopen.

Een blog kan dus opgebouwd worden naar je eigen bedrijf, hoe leuk is dat!

Enkele misvattingen over bloggen:

Bloggen is enkel voor schrijvers

He-le-maal niet! Voor een blog heb je vooral enthousiasme en goesting nodig. Hoe meer je iets doet, hoe beter je er wordt! En das met schrijven niet anders. Begin gewoon, je kunt later je teksten wat aanpassen als je merkt dat je niet meer tevreden bent met wat je eerder schreef. Ik ken zelfs verschillende mensen met dyslexie (enkele van mijn klanten trouwens) die aan het bloggen zijn, zalig vind ik dat! Er zijn voldoende tools aanwezig die je kunnen helpen met schrijffoutjes uit je teksten te halen. Enneuh, ik heb geen dyslexie en ook ik schrijf wel eens fouten, so what!

Better done than perfect!

Bloggen kost veel tijd!

Dat denk je maar 😉 Wie zegt dat het veel tijd kost? Ik heb gemiddeld 2 uur nodig per blog. Soms wat langer, soms wat minder lang. Maar vaak vloeien de woorden uit mijn pen, euh… toetsenbord. Niemand zegt dat je dagelijks een blog moet posten, toch? Natuurlijk kun je niet verwachten dat je een succesvolle blog kunt hebben als je in het begin maar om de 2 weken een blog schrijft. Want dan heb je na een jaar amper 26 blogs staan… (en eigenlijk kan dat, naar gelang je niche, wel genoeg zijn).

Ik zou toch aanraden om te zorgen dat je in het begin, wanneer je toch super enthousiast bent, regelmatig een blog schrijft. Laat ons zeggen: 2 a 3 keer per week? En dan kun je nadien echt wel gewoon je blog onderhouden met een wekelijkse post. Maar uiteraard: hoe vaker je schrijft, hoe meer kans dat je gevonden wordt in Google en hoe meer bezoekers je kunt aantrekken. Al moet je uiteraard wel weten waar je mee bezig bent, das een feit.

Alleen grote blogs verdienen geld

Ik hoorde onlangs dat iemand dacht dat je pas bij 100.000 bezoekers kunt leven van je blog. SO NOT TRUE! Ik kan je zeggen dat er blogs zijn met meer dan 100.000 bezoekers, maar die niet weten hoe ze die bezoekers moeten omzetten in cashflow, terwijl er bloggers zijn die met 1000 bezoekers wel al mooie inkomsten opbouwen. Veel hangt af van je niche en hoe trouw je bezoekers zijn.

Lees zeker ook: Hoe kies je een niche voor je blog?

Tips om van je blog een succes te maken

Een mooie afsluiter van dit artikel, toch?

  • Kies een specifieke niche, iets waar jij voor gekend staat. Niet gewoon een mamablogger, maar een mamablogger die overal een leuk feestje van weet te maken. Waarbij mensen gewoon weten: hier moet ik zijn om van elke feestdag het maximum te halen qua versiering, uitstapjes en leuke dingen om te doen… Wees niet de gewone algemene reisblogger, maar de blogger die nooit een uitstap doet zonder z’n hond. Met een nicheblog creëer je echte fans die telkens naar je terug komen als DE expert op een bepaald vlak.
  • Zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Als je van je blog een succes wil maken, zorg dat je op de hoogte bent van SEO, zorg dat je begrijpt hoe je geld kunt verdienen. Investeer in kennis. Ofwel door tijd te spenderen aan opzoekingswerk, of door het kopen van een cursus.
  • Wees authentiek in wat je doet en wat je promoot.
  • Vraag om interactie met je lezers. Probeer een connectie te krijgen met hen.

Hoe ik in 2016 mijn eigen blog ben gestart:

Ik begon in 2016 als mamablogger. Maar eentje met een specifieke niche, namelijk thuisblijfmama zijn. Met mijn blog bereikte ik meer dan 13.000 unieke bezoekers per maand. Ik zat nooit een dag onder de 350 bezoekers. Deze blog past al enkele jaren niet meer bij mij dus die is stilletjes aan aan het uitdoven. Met de kennis die ik nu heb, realiseer ik me dat ik nog veel meer bezoekers had kunnen hebben. Ik weet dus echt waarover ik spreek.

Ik haalde toen per gesponsorde blogpost 200 a 250 euro per blog. Het hoogste bedrag dat ik ooit binnenhaalde via affiliate marketing was 125 euro op 1 dag. En met wat ik nu weet, besef ik dat dit bedrag hoger had kunnen liggen. Reden te meer om zo snel mogelijk te leren hoe een blog echt werkt zodat je als een professional aan de slag kunt en van je passie ook een inkomstenbron kunt maken.

Interesse om een blog te starten?

Heb je een blog maar weet je niet hoe je meer bezoekers kunt aantrekken? Bekijk dan zeker mijn gratis weggever. Heb je geen kennis van SEO en wil je weten hoe je hoog in de zoekresultaten van Google kunt verschijnen?

Wat is jouw idee van een blog? Is het zoals je dacht of heb je toch je mening moeten bijschaven?