Nieuwsbrief
Veel bloggers laten hier kansen liggen. Met een nieuwsbrief kun je meteen je nieuwste content doorsturen naar mensen die al interesse toonden in je blog. Maar ook voor oude content is het de manier om weer eens extra bezoekers aan te trekken.
Een nieuwsbrief de manier om meer uit je blog te halen zonder veel werk.
Een nieuwsbrief hoeft niet veel tijd te kosten, maar het kan wel een groot verschil maken.
Waarom een nieuwsbrief onmisbaar is als je meer uit je blog wil halen:
- Je bent niet afhankelijk van Instagram of Facebook: geen algoritme dat je bereik beperkt.
- Je bouwt een eigen publiek: e-mailadressen zijn van jou, niet van een platform.
- Je lezer krijgt een seintje wanneer je iets nieuws deelt: geen toeval, wel zekerheid.
- Je kunt ook oude blogs opnieuw onder de aandacht brengen (denk aan seizoenscontent, schooljaarstart, feestdagen…).
- Je kunt makkelijk affiliate links verwerken in een relevante context.
- Het is een perfecte plek om een persoonlijk extraatje te delen dat je niet op je blog zet: iets uit je leven, een behind the scenes, iets wat jou inspireerde…
Kortom: een nieuwsbrief zorgt ervoor dat je blog blijft leven. Niet voor één dag, maar voor de lange termijn.
Wat stuur je dan precies?
Een nieuwsbrief hoeft geen mini-nieuwsblad te zijn. Houd het kort, waardevol en persoonlijk. Bijvoorbeeld:
- Een korte intro waarin je iets deelt dat je bezighoudt.
- Een nieuwe blog of seizoensartikel in de kijker.
- Een ouder blogartikel dat nu weer relevant is.
- Een tip, inzicht of persoonlijke noot die je nergens anders deelt.
- Affiliate link of aanbod dat past bij het onderwerp.
Voorbeelden van content die je opnieuw kunt delen:
- “Mijn 5 favoriete bbq-gerechten” in de zomer.
- “Klaar voor het nieuwe schooljaar?” eind augustus.
- “Mijn cadeautips voor Sinterklaas” in november.
- “Hoe ik dit jaar meer blogde met minder stress” als eindejaarsmail.
- “De beste blogtools van het moment” inclusief affiliate links.
Waar plaats je je inschrijfbanner?
- Boven of onder je blogposts (idealiter geïntegreerd in de tekst)
- In je sidebar
- In een pop-up (niet te storend)
- Op je homepage
- Als banner in je menubalk of footer
Hoe krijg je mensen op je lijst?
Een weggever kan ervoor zorgen dat je emaillijst sneller groeit. Werk met een eenvoudige weggever zoals een:
- Checklist
- Mini e-book
- Gratis challenge
- Receptenbundel
- Printable
Een goed gekozen weggever past bij je blogthema en trekt de juiste lezers aan.
En ondernemers?
Voor ondernemers is een nieuwsbrief goud waard:
- Je blijft top of mind bij potentiële klanten.
- Je kunt je aanbod op een natuurlijke manier integreren.
- Je bouwt vertrouwen en expertstatus op, zonder te verkopen in elke mail.
- Je kunt er perfect mee segmenteren (bijv. info voor starters vs gevorderden).
Hoe werkt dit technisch per CMS?
Ik ben geen mailexpert en niet technisch genoeg aangelegd om een volledig stappenplan te delen over hoe je een emaillijst start met aparte segmenten enz… Ik deel hieronder gewoon hoe je een basis emaillijst kunt maken zonder externe programma’s, maar alles netjes binnen je eigen websitebouwer.
WordPress
- Plugin-opties: Newsletter is een goede plugin die mijn man en ik al hebben geïnstalleerd bij een klant. Het is een eenvoudig systeem waarbij je heel gemakkelijk van uit je WordPress dashboard je mail kunt opstellen en versturen. Hier kun je gratis mee starten. Wil je gebruik maken van een gratis weggever, dan is dit ook een budgetvriendelijke plugin waarmee je dit kunt bereiken.
- Automatisch mails sturen kan via workflows of basis automation bijvoorbeeld na het online plaatsen van een nieuw artikel. Zo kost het je helemaal geen moeite, maar dan mis je ook de kans om iets persoonlijke te delen of een affiliate link in je blog te plaatsen.
- Wil je de gratis plugin combineren met gratis download mogelijkheden? Gebruik dan WooCommerce en bied €0-producten aan, enkel e-mailadres vragen en direct een mail met downloadlink sturen. Dit is wel een stuk omslachtiger.
Goedkoop en flexibel. Je hebt alles in eigen beheer.
Wix
- Wix Email Marketing zit ingebouwd.
- Je kunt formulieren maken, en een automation instellen waarbij na inschrijving een mail met de download wordt verstuurd.
- Betalingen mogelijk via Wix Payments.
- Voor gratis downloads: gebruik een verborgen pagina of automatische mail met link naar bestand.
Makkelijk te gebruiken.
Squarespace
- Heeft ingebouwde tools voor e-mailmarketing via Squarespace Email Campaigns.
- Je kunt gratis weggevers aanbieden via een inschrijfformulier met een thank-you page waar de download staat.
- Producten kunnen ook verkocht worden via Squarespace Commerce.
- Minder automatisering dan bij WordPress, maar voldoende voor starters.
Mooi en eenvoudig, maar beperkt in segmentatie en automatisatie.