Denk eerst goed na over de insteek van je blog
Voor je begint te schrijven, stel jezelf deze vraag: Wat wil ik bereiken met deze blog: beantwoord ik één duidelijke vraag of prop ik te veel info samen?
Laat me hierbij alvast iets belangrijks meegeven, iets waar veel bloggers de mist inlopen…
- Een blog moet telkens één duidelijke vraag of probleem beantwoorden.
- Je lezer (en Google) zoekt houvast in een afgelijnd onderwerp.
- Alles-in-één blogs zijn vaak te breed en ranken nergens écht op.
Ik merk het in de blogchecks die ik doe: bloggers die super veel onderwerpen in 1 blogartikel willen proppen. Bijvoorbeeld: ze schrijven hun volledige 10-daagse reis in 1 blogartikel uit. Hierin vind ik zowel:
- restaurantbezoekjes
- verschillende overnachtingen
- uitstappen
- …
Een ander voorbeeld: opvoedblog over baby’s eerste jaar
Je denkt: “Ik deel alles: borstvoeding, eerste hapjes, slaapritme, tandjes, wennen aan opvang, eerste woordjes, enzovoort.”
Heel waardevol als ervaring, maar niet handig voor SEO.
Wat is het probleem?
Zo’n alles-in-één blog bevat wel 10 zoekvragen tegelijk:
- Hoe vaak drinkt een baby van 3 maanden?
- Hoe leer ik mijn baby doorslapen?
- Wat mag een baby eten vanaf 6 maanden?
- Wanneer begint een baby te kruipen?
De kans dat je artikel goed scoort op één van die vragen is klein. Google weet niet welke intentie het artikel precies beantwoordt. Je blog wordt dus slecht geïndexeerd of helemaal niet gevonden.
Je doet er goed aan om over elke onderwerp eerst een aparte blogpost te schrijven en dan pas al je blogs te gaan verzamelen in 1 groot artikel of verzamelblog (kom ik later nog op terug in deze cursus).
Meer artikelen over één bepaald onderwerp verhoogt ook je autoriteit binnen dit onderwerp.
Wie denk jij die het beste gaat scoren in Google:
- Die ene persoon die 10 dagen naar Gran Canaria ging en er 1 uitgebreide blogpost over schijft…
- Of die persoon die maar 5 dagen ging, maar wel 5 verschillende kwalitatieve artikelen schreef?
Je begrijpt dat Google voorkeur gaat geven aan iemand die ‘meer ervaring’ heeft met dit onderwerp, ook al duurde die vakantie van je concurrent maar 5 dagen.
Waarom dat SEO-technisch niet werkt:
- Te breed → geen focus
- Geen duidelijke zoekintentie → moeilijk om op te ranken
- Geen autoriteit op 1 specifiek thema
De tijd waarin lange blogs met álles erin goed scoorden in Google? Die ligt achter ons.
Vandaag draait het om:
- helder onderwerp
- duidelijke zoekintentie
- en een inhoud die precies dát antwoordt wat iemand zoekt.
Schrijf geen blog zoals jij je hele verhaal wil vertellen.
Schrijf zoals je lezer wil zoeken.